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久々の御茶ノ水にて

Upon going to Ochanomizu for the first time in a while

B-SIDE

2019.03.22 by

最近、御茶ノ水に行ってないなあという方に。

これは最近スノーボードのビンディング選びをしていて、この街を見直した時の話である。例えばある年に、あるビンディングブランドから5つのモデルが発売されているとして、どのモデルを仕入れているかに、店の個性が出る。その店を訪れる顧客が買ってくれるかどうかが仕入れ視点において重要になるので、これまで築いてきた顧客層の嗜好が仕入れ内容を左右する。スノーボード用品販売店には一般的に大きく分けて2つの括りがある。ひとつは“プロショップ”で、定価販売を基本とし、丁寧な接客とマニアックな先端的情報、的確な商品選択、購入後の深い関係づくりで顧客満足を提供する。ハイエンドモデルはこういった小規模だが専門性の高い店にラインナップされているイメージだ。もうひとつは“量販店”である。中間モデルから普及モデルを取り揃え、接客も効率的で、割引やポイントがあり、大量に商品を販売することで成り立っているというのが印象である。つまり、店の顧客のマニアック度と仕入れ商品のグレードは正比例するのだと思っていた。

ところが今シーズン、10年ぶりくらいに浦島太郎の如く、御茶ノ水の小川町から駿河台下あたりをじっくり歩き回り、覗いていて、そのイメージが壊れた。一部マニアックブランドのハイエンドモデルをちゃんと扱っている量販店が、少ないながらもちらほらあるではないか。ふと僕は想像する。そういう店には、それを自分の意志として仕入れている(もしくは、バイヤーに仕入れてもらった)店員がいて、「売れるかわからないけど売りたい」という思いで店頭に立っている。当然、マニアックブランドのハイエンドモデルを自ら雪上で使いこみ、様々なメリット・デメリットを把握して、経験値を交えた質の高いセールストークを披露する準備ができているにも関わらず、残念なことにそういう客が来なくて披露の機会がなく、歯がゆい思いをしているのではないか、と。そんな勝手な想像をしながらふらっと店に入り、マニアックブランドのハイエンドモデルの前にすくっと立って声をかけてみると、やはり、待ってましたと言わんばかりにぴたっと横について「これはですね〜、私も使ってるんですけど〜」云々となる。これがまた説得力を伴った話だから面白い。こちらも質問しながら話していると「このモデルに興味のあるお客さんみたいな人が、どうして、ウチの店に?」と逆に聞かれて、なんと答えていいかわからないが、仕入れのリスクを認識している証拠でもある。

たくさんの御茶ノ水の店を訪ねたなかで、今回私の探していたブランドのモデルの、カラーまで仕入れていたのはほんの数軒。結局、そのなかで一番本音の本音だったところから購入した。帰りがけに別の店に入って、あるゴーグルのレンズの話を聞いたら、ずっとカタログ読んで歯切れ悪く説明するので、呆れて店を出た。ものすごい接客品質の差。御茶ノ水量販店街は今、店員クオリティカオス・エンターテインメントストリートだ。多少目的を持ってぶらりと行ってみると面白い。熱量のある店員に出会えると、少し固まっていた世界が広がってくるのではないかと思う。マニアックな欲しい道具を仕入れている店を一軒一軒自分の足で探せるという時間に余裕のある方や、ここのところずっと御茶ノ水を歩いてなくて、自称道具にうるさい方(笑)、こんな歩き方はいかがだろうか。もし本当に出掛けてみてそういう店員さんに出会えなかったとしても、それはそれで仕方のないことだが、そんなときは行きつけのプロショップのありがたみを、身にしみて感じるのかもしれない。

For those of you who have not been to Ochanomizu recently.

This is a story of when I was recently selecting a snowboard binding and I revisited this city. Let’s say for example that five models are released from a certain binding brand in a certain year. The individuality of each shop is shown in the models they have in supply. The important point in terms of procurement is whether the customers who visit the store will buy the items, so the preferences of the customers they have acquired until then influences the selection. Snowboarding goods stores can sgenerally be divided into two groups. One of the groups is the “pro shop”, where they are based on a fixed price, and they achieve customer satisfaction by providing thorough customer service, the latest information for enthusiasts, accurate product selection, and a close relationship after purchase. High-end models have an image of being carried by these small-scale, but highly specialized stores. The other group is the "mass retailer". In other words, I thought that the level of enthusiasm of the customers of a store is in direct proportion with the grade of the products they carry.

 

However, this season, I took my time roaming around like Urashima Taro from Owagamachi in Ochanomizu to around south of Surugadai. As I looked around the shops, the image that I had was changed. I saw some mass retailers, although not very many, that was carrying high-end models of certain enthusiast brands. I imagined for a moment. In such a store, there is an employee who has procured the product on his own (or had the buyer procure it) and is out in the shop thinking “I don’t know if it will sell, but I want to sell it”. Of course, even though he has used the high-end model of the enthusiast brand himself on the snow, has an understanding of the various advantages and disadvantages, and is prepared to demonstrate his high-quality sales pitch that is based on his own experience, unfortunately, such customers do not come and he has no opportunity to demonstrate his knowledge, and is feeling frustrated. With such a baseless imagination on my mind, I casually enter the shop and stand right in front of the high-end model of the enthusiast brand and speak up. Then, as expected, the employee came right to my side as if he was waiting for this moment and says, “This right here, I use it too”, and so forth. This was interesting because his story was convincing. I was talking with him while asking questions, when he asked me back “Why is a customer like you who is interested in this model, at our shop?” I was unsure how to answer his question, but it is proof that they are aware of the risk of having purchased this product. 

 

Among the numerous shops I visited in Ochanomizu, there were only a few shops that carried the brand model and color that I was looking for this time. In the end, I bought it from a place where I thought was being the most genuine. When I went into another shop on my way back and I asked about a certain goggle lens, they were stumbling to explain it to me while constantly reading a catalog, and so I exited the shop disappointed. There was a great difference in the quality of customer service.

The Ochanomizu mass retailer street is now a shop employee quality chaos/entertainment street. It is interesting if you casually visit with some purpose. If you come across a shop employee who has a lot of passion, I think that your slightly fixed worldview will expand. For people who want to obtain equipment for enthusiasts and have the time to go on foot to visit each shop, or for people who haven’t walked around Ochanomizu recently and are self-proclaimed to be particular about equipment (lol), how about walking around like this? If you actually go out and don’t get to encounter such an employee, that can’t be helped, but that might be when you feel appreciation for your favorite pro shop.